Historie
![Image](https://cdn.sanity.io/images/sejzwucc/diamant/91f8ca6f76e2e18a7797e206b6a8af6c64763e84-1600x649.jpg?w=480)
Over 100 år med norsk sykkelhistorie
De første Diamant-syklene så dagens lys i landeveissyklisten Aksel Gresvigs sykkelfabrikk i Storgaten 26, Oslo, i 1908.
Produksjonen de første årene var beskjeden, med bare noen få hundre sykler årlig, hovedsakelig bestående av landeveissykler for kappryttere. Allerede året etter, i 1909, vinner Aksel Gresvig sykkelløpet Trondhjem-Oslo, selvfølgelig på sin egen Diamant. Senere på året viser Diamant seg å kunne måle seg med de beste utenlandske merkene, med flere seire i norske mesterskap og økende popularitet. Den økte etterspørselen etter Diamant sykler fører til at den lille sykkelfabrikken jevnt og trutt vokste ut av sine opprinnelige lokaler og i den kommende tiden flytter Gresvig produksjonen rundt til stadig større lokaler helt frem til 1939 hvor Diamants nye og toppmoderne fabrikk står klar i Strømsveien på Alnabru.
![Image](https://cdn.sanity.io/images/sejzwucc/diamant/68a6ffccf2677362f21abf40d5e1bf93af1ee9c7-1000x1032.jpg?w=480)
![Image](https://cdn.sanity.io/images/sejzwucc/diamant/77de9ed0a71570392dc311240d98478870a433dc-901x902.jpg?w=480)
I fabrikkslokalene på Alnabru ble det produsert Diamant-sykler frem til 1955 da den svenske sykkelfabrikken Crescent overtok produksjonen. I 1970 ble produksjonen flyttet til Kildemose i Danmark, og fra begynnelsen av 1990-tallet og frem til i dag har produksjonen funnet sted på verdensledende fabrikker i Asia og Europa. Merkevaren Diamant er idag eid av Sport Holding AS, som fortsatt utvikler og designer syklene i Norge.